PERATURAN-PERATURAN PERTANDINGAN KRIKET
BWH 18 THN/12 THN
MAJLIS SUKAN SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA
1. UNDANG-UNDANG PERTANDINGAN
Semua permainan akan dijalankan mengikut Undang-undang Kriket sebagaimana yang telah
ditetapkan oleh Kelab Kriket Maryleborne , tertakluk kepada pindaan-pindaan yang diluluskan
oleh Peraturan-Peraturan Am Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM)
2. PERTANDINGAN
Pertandingan akan dijalankan mengikut sistem liga satu kumpulan bagi pusingan pertama dan
kalah mati bagi pusingan suku akhir , separuh akhir dan akhir.
3. SISTEM PERTANDINGAN
Semua pasukan akan dibahagi kepada 4 kumpulan. Johan dan Naib Johan setiap kumpulan akan
layak ke peringkat suku akhir.Semua pasukan ketiga dan keempat akan bermain didalam
kumpulan kalah (Losers Pool). Undian akan dijalankan bagi menentukan lawan masing-masing.
Sementara pasukan yang kalah diperingkat suku akhir akan bertanding untuk perlawanan
klassifikasi.
4. HAD MASA
4.1 Semua perlawanan mengandungi satu innings bagi setiap pasukan dan setiap innings
dihadkan
kepada :
20 (6 ball ) overs- Untuk pusingan pertama, suku akhir , separuh akhir dan akhir
4.2 Dua permainan akan diadakan setiap hari di semua padang yang ditetapkan. Semua
perlawanan akan ditamatkan dalam satu hari dan masa pertandingan rasmi adalah seperti berikut:
4.2.1 Untuk setiap permainan tempoh permainan adalah selama 3 jam.
Masa tambahan sebanyak
30 minit dibenarkan untuk setiap perlawanan ( Time
extension of 30 minutes)
4.2.2 Masa perlawanan ialah :
a) Perlawanan Pertama - 9.00 pg - 12tgh
Cut off time – 11.40 pg
Innings pertama bermula 9.00 pg hingga 10.20pg
Rehat 20 minit
Innings berikut bermula 10.40 pg hingga 12.00tgh
b) Perlawanan Kedua -2.00 ptg- 5.00 ptg
Cut off time - 4.40 ptg
Innings pertama bermula 2.00 ptg hingga 3.20 ptg
Rehat 20 minit
Innings berikut bermula 3.40 ptg hingga 5.00 ptg
4.2.3 Sekiranya sesuatu perlawanan tertangguh kerana cuaca atau sebab-sebab
tertentu yang tidak
dapat dielakan, pengadil akan menyusun semula jumlah overs
bagi innings kedua-dua pasukan. Jumlah minima overs yang di perlukan ialah 5
overs satu pasukan. Jika syarat ini tidak dapat dipenuhi maka perlawanan yang
berkenaan dianggap seri.
4.2.4 Jika permainan tidak dapat dijalankan langsung, maka perlawanan tersebut
akan dikira sebagai seri tampa lawan dan setiap pasukan akan diberi satu mata.
4.2.5. Sekiranya satu innings habis lambat oleh kerana kelewatan pasukan
memadang pasukan tersebut akan dipenalise untuk slow over rate dan jumlah
over batting mereka akan dikurangkan.
4.2.6 Bagi pasuakn memukul pula seorang pemukul boleh dikeluarkan secara timed
out sekiranya tidak bersedia untuk menghadapi balingan dalam tempoh masa
2 minit
5. HAD SEKATAN
5.1 Seorang pembaling tidak boleh membaling lebih daripada :
4 overs didalam satu innings 20 overs.
5.2 Had minimum pembaling ialah 15 overs dalam satu jam dan Jawatankuasa Pengelola
akan mengarahkan pengadil memastikan bahawa peraturan ini dipatuhi.
5.3 Sekiranya seorang pembaling tidak mampu menhabiskan satu over kerana sebab-sebab tertentu , baki balingan (balls) hendaklah dibaling oleh seorang pembaling yang lain.
Baki balingan (balls ) yang berkenaan adalah dikira sebagai satu over kepada pembaling
yang mengambil alih.
5.4 Sekiranya peraturan 4.2.3 dilaksanakan seorang pembaling tidak dibenarkan membaling
overs yang lebih jumlah overs ini tidak boleh dibahagi kepada 5, maka tambahannya
hanya satu over setiap pembaling boleh diberikan kepada bilangan pembaling minimum
yang dibenarkan.
Contoh : Sekiranya satu innings dikurangkan kepada 8 overs maka tiga orang pembaling
boleh membaling sebanyak 2 overs seorang dan pembaling –pembaling yang lain tidak
boleh membaling melebihi 1 over seorang.
5.5 Pembaling tidak dibenarkan membuat balingan underarm.
6. Had Sekatan Pasukan Pemadang (Field Restrictions) bawah 18 dan 12
6.1 Untuk 6 overs pertama hanya 2 pemadang dibenarkan berada diluar garisan 30 ela
6.2 Selepas 6 over pertama tidak lebih dari 5 pemadang diluar garisan 30 ela
7. Keputusan dan Pemberian Mata
7.1 Sekiranya kedua-dua pasukan menghabiskan overs yang dipersetujui, maka pasukan
yang mempunyai larian yang lebih akan menjadi pemenang dalam satu permainan.
7.2 Pasukan yang memukul kedua mestilah menghadapi sekurang-kurangnya 5 overs yang diperuntukkan atau semua pemukulnya out sebelum sesuatu keputusan perlawanan boleh dibuat.
7.3 Sekiranya pasukan memukul kedua belum menghabiskan overs yang dipersetujui, maka keputusan akan dibuat mengikut cara di bawah.
- Pasukan yang memperoleh kadar larian setiap over (Run-rate per over) yang lebih
besar dihitung tepat kepada 2 tempat perpuluhan akan menjadi pemenang.
Perhitungan kadar larian setiap over bagi pasukan yang memukul pertama akan
dibuat berdasarkan jumlah overs yang telah ditetapkan.
7.4 Sekiranya keputusan tidak dapat dibuat berdasarkan kepada 7.1 , 7.2 & 7.3 maka keduadua pasukan dianggap seri.
7.5 Sekiranya bilangan larian bagi kedua-dua pasukan adalah sama (tie ) maka kedua- dua pasukan dianggap seri. (Peringkat Kumpulan )
7.6 Pasukan yang tidak bersedia untuk memulakan sesuatu perlawanan 30 minit selepas
masa yang ditetapkan akan dianggap menarik diri atau menyerah kalah.
7.7 Pemberian Mata
Menang 2 mata
Seri 1 mata
Kalah 0 mata
7.8. Pasukan yang mendapat mata terbanyak dianggap sebagai johan kumpulan. Pasukan
yang kedua terbanyak adalah sebagai Naib Johan
7.9 Sekiranya terdapat dua atau tiga pasukan mendapat jumlah mata yang sama maka
kedudukan pasukan akan ditentukan seperti berikut.
7.9.1 Pasukan yang mempunyai net run rate yang lebih besar dalam permainan - permainan kumpulan dikira menang.
cara kiraan
(Jumlah larian yang dibuat dibahagikan dengan jumlah over yang
dihadapi dan tolak dengan jumlah larian yang diberi bahagi jumlah over
yang dibaling)
8. Pusingan Kedua
Peraturan over eliminator diguna pakai dari peringkat suku akhir,separuh akhir, tpt 3/4 dan akhir sekiranya perlawanan tie. ( Setiap pasukan akan diberi satu over -
6 balingan. Pasukan memukul boleh batiing untuk 1 over atau innings dianggap
tamat apabila 2 wicket jatuh.
8.1 Jika masih seri over eliminator akan diguna sekali lagi.
8.2 Jika masih juga seri keputusan akan dibuat melalui undian .(Toss Sekali )
9. Pendaftaran
9.1 Tiap-tiap pasukan mengandungi tidak lebih dari 15 pemain.
9.2 Semua pemain hendaklah didaftarkan dalam borang pendaftaran Pemain yang
dibekalkan. Senarai yang lengkap berserta dengan salinan kad pengenalan
hendaklah dibawa bersama semasa mesyuarat Pengurus-Pengurus Pasukan untuk
semakan.
9.3 Senarai nama pemain untuk satu perlawanan hendaklah diserahkan kepada
pegawai bertugas(Scorer) 15 minit sebelum sesuatu perlawanan dijalankan.
10. Minuman
10.1 Dalam sesuatu innings minuman boleh dibawa ke padang sekali sahaja. Jika
cuaca terlalu panas , dengan arahan pengadil minuman boleh dibawa dua kali
sewaktu perlawanan dijalankan.
10.2 Minuman hanya boleh dibawa selepas perlawanan berjalan lebih dari 60 minit
atau 15 overs.
11. Laporan Melanggar Peraturan
11.1 Pengadil bertanggungjawab melaporkan secara bertulis kepada Jawatankuasa
Pengelola dalam masa 1 jam setelah tamatnya permainan , mana-mana pemain
yang melanggar peraturan atau berkelakuan kurang sopan.
11.2 Pengadil akan memberitahu ketua pasukan yang berkenaan bahawa dia akan
melapurkan kejadian itu kepada Jawatankuasa Pengelola.
11.3 Pasukan yang melanggar sebarang peraturan pertandingan boleh digantung atau
disingkirkan daripada perlawanan , bergantung kepada keputusan Jawatankuasa
Pengelola / Lembaga Tatatertib
12. Gelanggang
12.1 Dalam permainan yang dijalankan diatas tikar (Matting) bola yang dibaling ke
penghujung matting atau terkeluar adalah disifatkan sebagai no ball.
12.2 Semua bola yang dibaling yang terkeluar lebih 2 kaki diluar off stump disifatkan
sebagai wide.
12.3 Semua bola yang dibaling keluar sebelah leg stump disifatkan
sebagai wide.
12.4 Semua bola yang dibaling terus ( full toss/ beamer ) melepasi paras pinggang
pemukul akan dipanggil sebagai no ball
12.5 Satu bouncer dibenarkan setiap over. Jika bola kedua atau seterusnya yang
dibaling melantun dan melepasi paras bahu pemukul yang berdiri pada posisi
dirian biasa (atas crease )pengadil akan memanggil bola tersebut sebagai no
ball.
12.6 Pengadil boleh memanggil no ball pada bola berikut :
12.6.1 Lantunan lebih dari 2 kali.
12.6.2 Bola yang meleret
12.6.3 Bola yang dibaling berhenti serta-merta
13. Pakaian
13.1 Pemain diwajibkan memakai pakaian kriket ( 90 % cream atau off
white)
13.2 Pakaian inner pemain harus berwarna putih
13.3 Kasut spikes tidak dibenarkan kerana permainan dijalankan atau
jutt mating dan artificial strip.
14. Bantahan
Sila rujuk peraturan AM (13) MSSM
15. Juri Rayuan
Sila rujuk peraturan AM (14) MSSM
16. Kuasa Mutlak
Jawatankuasa Pengelola adalah badan yang mempunyai kuasa mutlak bagi memutuskan sesuatu perselisihan atau pelanggaran undang-undang.
PERATURAN TAMBAHAN YANG AKAN DIGUNA PADA KEJOHANAN
MSSM
1.FREE HIT FOR EVERY NO BALL
2. PERATURAN MANKAD- RUN OUT OF NON STRIKER
Peraturan Tambahan Pusingan Kedua dan Seterusnya
1. Pusingan kedua pertandingan adalah peringkat Suku akhir , Separuh akhir bagi
kumpulan Johan dan Losers Pool.
2. Kedudukan pasukan akan ditentukan mengikut Peraturan Am Pertandingan
Kriket MSSM iaitu:
A) Jika perlawanan peringkat suku akhir tidak dapat dijalankan kerana hujan
atau sebab –sebab lain maka ketetapan untuk menentukan pemenang
seterusnya adalah seperti berikut. (minimum 10 overs to constitute a match)
i) Pasukan yang menjadi Johan kumpulan akan layak ke peringkat
Separuh Akhir
ii) Sekiranya perlawanan kumpulan kalah tidak dapat dijalankan maka
pasukan ketiga dalam kumpulan akan layak keperingkat akhir. ( minimum 10 overs to constitute a match)
B) Jika perlawanan peringkat separuh akhir tidak dapat dijalankan kerana
hujan atau sebab– sebab yang lain maka ketetapan untuk menentukan
pemenang seterusnya adalah seperti berikut :
.( minimum 10 overs to constitute a match)
i) Pasukan yang layak ke Peringkat Akhir akan ditentukan dengan
mengambil kira net run rate pasukan yang terlibat
ii) Jika net run rate masih sama undian akan dilakukan.
C) Jika perlawanan Akhir tidak dapat dijalankan (mengikut peraturan )
kerana hujan atau sebab-sebab tertentu maka untuk menentukan pemenang
seterusnya adalah seperti berikut :
. (minimum 10 overs to constitute a match). Kedua-dua pasukan akan diumumkan sebagai Johan Bersama dan pingat
Johan dan Naib Johan akan dibahagi sama rata.
No comments:
Post a Comment